KOKEBOK

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

KOKEBOK

Postby Hilde » Sun Oct 12, 2008 4:06 am

Hvis noen har en god og enkel oppskrift de vil deele tenkte jeg vi kunne gjøre det her :D
Det er nok noen som ikke alltid vet hva de skal lage til middag og da er det jo greit å få et tips eller to.
Dessuten er det jo ikke alle som er vant til å lage mat på egenhånd, så når de kommer hjem igjen og ikke skal ha kokk er det jo greit å kunne lage noe annet enn pølser, ferdig pizza og skiver med syltetøy :D
Hilde
Aktiv poster
 
Posts: 212
Joined: Sat Jan 28, 2006 1:13 am
Location: kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby Hilde » Sun Oct 12, 2008 4:07 am

ja vi kan jo både dele og deele oppskrifter her
Hilde
Aktiv poster
 
Posts: 212
Joined: Sat Jan 28, 2006 1:13 am
Location: kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby atlecm » Sun Oct 12, 2008 9:04 am

Hilde...mener du at denne tråden egentlig kunne hete: "La oss få i Atle noe fornuftig mat"?

Jeg tenker jeg skal bli aktiv her.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Re: KOKEBOK

Postby atlecm » Sun Oct 12, 2008 9:18 am

Her er mitt første bidrag (som jeg vil deele med dere):

Navn: Øh... Kyllingfilet i form? Samma det, vi kaller den "Kylling a'la Antarktis"

Du trenger to kyllingfileter pr pers + to ekstra (hvis f.eks Bård er på besøk).

Ta en ildfast form og smør den med smør/spray den med formfett (Bruk to former om den første er liten (ja..dette er jo igrunnen avhengig av hvor mange du skal lage mat til. Videre i oppskriften antar vi at det er ca seks personer som skal spise)).

Del kyllingfiletene i to og legg de tett i tett (i den ildfaste formen (man vet aldri hvem som leser dette, så det er best å være spesifik)).
Krydre (kyllingen) med salt og pepper. Hakk/press 2-3 (5-6?) fedd med hvitløk (eller bruk pulver) og strø dette over.

Ta tre glass med en chutneytype som du syntes passer til kylling, og bland dette med tre x 3,33 dl fløte, 3 x 2ss karri og 3 x 1/2 del juice (type appelsin). For å gjøre det lettere så skal det altså være 1 liten fløte (3,33dl), 2ss karri og 1/2 del (av innholdet i chutnyen) juice pr chutneyglass/pose.

Hell det du har blandet sammen over kyllingen. Det skal dekke kyllingen helt. Blir det for lite blir kyllingen tørr.
Sett formen(e) i ovnen på 200 grader i ca 40/45 minutter.

Kok ris eller pasta til (bruksanvisning står på pakka heldigvis).
Wook/kok 2-3 pakker med grønnsaker.

PS
Sjekk om det er karri i chutneyen før du tilsetter mer. Smak til.
DS

Serveres på et spisebord med drikke til. Ikke ta på den ildfaste formen før det har gått en stund.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Re: KOKEBOK

Postby atlecm » Sun Oct 12, 2008 1:29 pm

Hilde wrote:Dessuten er det jo ikke alle som er vant til å lage mat på egenhånd, så når de kommer hjem igjen og ikke skal ha kokk er det jo greit å kunne lage noe annet enn pølser, ferdig pizza og skiver med syltetøy :D


Forresten...hva vet du om at jeg ikke skal ha kokk?
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Re: KOKEBOK

Postby Hilde » Sun Oct 12, 2008 9:50 pm

atlecm wrote:Hilde...mener du at denne tråden egentlig kunne hete: "La oss få i Atle noe fornuftig mat"?

Jeg tenker jeg skal bli aktiv her.



ok ok du tog an kjapt....., men det er jo greit å kunne dele på erfaringer da?
Hilde
Aktiv poster
 
Posts: 212
Joined: Sat Jan 28, 2006 1:13 am
Location: kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby Hilde » Sun Oct 12, 2008 9:52 pm

atlecm wrote:
Hilde wrote:Dessuten er det jo ikke alle som er vant til å lage mat på egenhånd, så når de kommer hjem igjen og ikke skal ha kokk er det jo greit å kunne lage noe annet enn pølser, ferdig pizza og skiver med syltetøy :D


Forresten...hva vet du om at jeg ikke skal ha kokk?


Vill gjetting, he he..
Men selvfølgelig kan du jo ordne deg ei taus (hushjelp) el liknende som kan lage mat til deg. Har hørt noe om at Baltisk mat skal være godt :p
Hilde
Aktiv poster
 
Posts: 212
Joined: Sat Jan 28, 2006 1:13 am
Location: kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby Hilde » Sun Oct 12, 2008 9:55 pm

Imponerende at du kommer med den første oppskriften Atle. Godt ser det også ut.

Her kommer ett hett tips fra Siri

Laks i ovnen

1 stk laks med salt og pepper på + sennep, stekes i stekeovnen 175 grader i ca 15 min. Serveres med kokte poteter og kokte brekk bønner.
Hilde
Aktiv poster
 
Posts: 212
Joined: Sat Jan 28, 2006 1:13 am
Location: kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby Hilde » Sun Oct 12, 2008 10:03 pm

Her kommer oppskriften på verdens beste spaggettisaus

Martin spagetti spesial (egentlig mammas oppskrift, men den er så enkel at selv far kan lage den - derfor har Martin kalt denne retten opp etter seg)

1 pk kjøttdeig \ karbonade deig steikes sammen med 1\2 løk som er kuttet i små biter. Idun tomat ketchup sprutes opp i gryta til all kjøttdeigen og løken er rød. Så heller man i 3 dl fløte (kremfløte el matfløte) (evt 1.5 dl fløte og 1.5 dl melk). Kutt 1 skrelt gulrot i biter og putt oppi sausen. Kok alt sammen på svak varme i ca 10 minutter.

Kok opp vann med litt salt. Ha i spagetti. Kok etter anvisning på pakken (er du litt sunn tar du fullkorns spagetti).


Dette er super godt.
Hilde
Aktiv poster
 
Posts: 212
Joined: Sat Jan 28, 2006 1:13 am
Location: kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby Martin » Mon Oct 13, 2008 8:21 am

Karbonadedeig er viktig å ha og ikke spar på kokken natvigs når det steikes. En må huske at det skal blandes med fløte
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei
 
Posts: 1655
Joined: Thu Jul 28, 2005 6:24 am
Location: Hellemyr
Skype: famhaugejr

Re: KOKEBOK

Postby agklausen » Tue Oct 14, 2008 4:28 pm

Jeg er imponert over Forum Polizei's bravader på kjøkkenet. Og når det gjelder navnet på retten er det jo fullt lovlig å tilegne seg det dersom ingen andre har gjort det. Først til mølla osv.

Her et tips fra Klausens kjøkken. Verdt å nevne at dette er mat-for-1-mat, og ikke familieporsjoner. Det kommer også fram av målene. En annen ting er at dette er laget på den ene kokeplaten jeg har til rådighet for tiden med stor sukess.

Klausens hurtigmat nr 1
Kok opp vann. Ha i litt salt og litt olivenolje. Også godt med litt vinegretto for smakens skyld. Når det faller seg natrulig hiver du oppi ca 1 neve pasta (skruer, penne, fucili, spirali eller makaroni) og la det ordne seg selv.

Del en pk kjøttdeig i 3. Hiv to deler i frysa, og gjør den siste klar for steking.
Kutt opp 1fd hvitløk, 1 rød chili, 1 chalottlauk til finhakk-ish. Dette skal stekes sammen med kjøttdeigen.
Kutt opp 1/2 løk, 1/2 paprika, og litt squash hvis du har. Disse er litt mer grovhakket. Har du purre slenger du oppi litt av det og.
Åpne en boks med skivet champignon, eller kutt opp litt fersk hvis du har det tilgjengelig.

Nå er sannsynligvis pastaen ferdigkokt. Hel den over i et sold/dørslag/sil og sett stekepanna på den allerede varme platen. Ha litt solsikke- eller rapsolje i panna og ha i litt ingeførkrydder. Hiv oppi hvitløken og det andre som skal stekes med kjøttdeigen, og så kjøttdeigen. Når denne begynner å bli toppers slenger du oppi resten av remediene som du kuttet opp ista. Slå deg løs i krydderhylla. Tips er kvernet pepper, Berbere, chili, Garam Masala, Provence, Cayenne og/eller evt litt Natvigs. Ta litt tomatpuré og litt Dijon-sennep i og rør det hele godt inni. Til slutt tar du litt fløte eller rømme (evt naturell yoghurt) i for å dempe toppene på chilismaken.

Hell pastaen i en bolle og tøm det du har stekt oppi. Rør rundt så det fordeler seg i hele bollen. La det stå litt for ikke å være så varmt når du begynner å spise.

Have enjoy :wink:
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Re: KOKEBOK

Postby Elise » Tue Oct 14, 2008 9:28 pm

Bra tråd Hilde!

Har en slager som ligner litt på Atle sin, man siden er for å få litt mat i Atle, så kan jeg poste den likevel siden jeg kan anta at han vil like denne og:

Karriform med banan (jepp)

Bruk svinefilet, eller kyllingfilet (kutt i skiver)
Paprika (gjerne grønn og rød) kutt i strimler
Løk (om du vil) i strimler
Kokosmelk (eller fløte/créme fraiche)
Banan ja, kutt i skiver
Revet ost, gjerne Jarlsberg
Stek kjøttet med godt med karri, smak deg litt frem pga varierende styrker. Bland i resten av godsakene, hell på kokosmelk (el.l)smak til med salt og pepper. Ha alt i ildfast form, strø med ost,gratinér i ovn på ca 225C, ca 20 min. (Bare se at osten ikke blir for brent)

Server med ris/poteter/pasta, alt etter smak og behag, og ja: formen er fortsatt varm, så pass på her og...

(Ja, oppskriften er meget lik, men en liten tvist og de fleste blir veldig fornøyde med bananene til tross for mye skepsis :) )
Elise
Superposter
 
Posts: 555
Joined: Fri Feb 24, 2006 10:43 am
Location: Kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby sjefen » Wed Oct 15, 2008 9:30 am

Dette er kanskje mer noe for Tips og Triks tråden, men det handler jo om mat, så jeg tar det her:
Når den du bor med har bakt (feks sjokolademuffins) og herligheten står ubevoktet på kjøkkenet, er det ingen grunn til å være beskjeden :happy:
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter
 
Posts: 849
Joined: Fri Jan 20, 2006 1:56 pm
Location: Bergen

Re: KOKEBOK

Postby Elise » Wed Oct 15, 2008 12:07 pm

Hunden min er av samme oppfatning ;)
Elise
Superposter
 
Posts: 555
Joined: Fri Feb 24, 2006 10:43 am
Location: Kristiansand

Re: KOKEBOK

Postby pippi langstrømpe » Wed Oct 15, 2008 1:17 pm

Her kommer en så utrolig god kaka, som vil ta smaksløkene fra de fleste.

Oppskriften kommer fra Hanne som går i klassen min, slik at alle referanseregler er fulgt og jeg ikke får æren for en så vanvittig god smakebit. Navnet har den fått etter en fantastisk hyttetur i Jondal denne høsten.

JONDAL CAJUN GULROT KAKE
4 dl sukker ( gjerne rørsukker : dyrt men godt!)
3 dl olje ( jeg bruker rapsolje )
4 egg
5 dl mel ( Jondal variaten: 2.5 dl siktet spelt og 2,5 dl sammalt spelt)
2 ts natron
2 ts bakepulver
1 ts salt
2 ts kanel

500 g revet gulrot ( blandet fin- og grovrevet - mest fin)
1 dl pecan nøtter - hakket

PYNT OG GLASUR
200 g Philadelphia fløteost
50 smør - rom temperert ( OBS- ikke margarin)
2 ts vaniljesukker ( gjerne ekte brun vanilje fra helskost - brukt i Jondalkaken)
500 g melis
1 dl pecan nøtter- til pynt

Rør olje og sukker godt sammen med mikser. Tilsett ett egg av gangen - pisk godt mellom hvert egg. Sikt mel, natron, bakepulver, kanel og salt ned i blanding. rør inn med en skje e.l.
Tilsett revet gulrot og hakkede nøtter.

Hell røren i bakepair kledd eller smurt og strødd form:
Alt. 1 : Langpanne; 175' C i 40 min
Alt. 2 : Rund form; 175' C i 60-65 min
Glasur: Pisk osten og smøret til en kremet masse.Tilsett melis og vanilje

Lykke til!
pippi langstrømpe
Begynner å komme seg
 
Posts: 55
Joined: Thu Feb 22, 2007 2:49 am

Next

Return to Åpen post

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron