Nettleser

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Nettleser

Postby agklausen » Sun Apr 13, 2008 6:26 pm

Dette er jo egentlig et tema som har vært mye diskutert i andre tråder her i forumet, men tenkte kanskje tiden var moden for å ha en egen tråd med pro's-and-con's når det gjelder ulike nettlesere. Grunnen er enkel. Jeg fikk nemlig lastet ned Safari da jeg oppdaterte iTunes nå sist. En nettleser jeg trodde bare var forbeholdt mac'ere. Noe den uansett nå ikke er lenger altså. Her er min erfaring med nettlesere.

Internet Explorer a.k.a. IE: Den standardleseren som følger med alle PC'er når de kjøpes med programvare. Helt grei. Veldig Windows. Nettets største mål for virus og hacking. Noen gode funksjoner i 7.0, med faner og sånn, men fortsatt litt kjip.
Mozilla Firefox a.k.a. Firefox: Brukte den endel før. Greit med de knappene over menylinja, men den hang seg etter hvert og ble ikke på mitt lag.
Opera: En av de bedre nettleserne jeg har vært borti! Liker lay-out, funksjoner og det meste. Har ikke knappene som Firefox har, men har en magic wand-funksjon som husker alle passord og logger inn automatisch. Av en eller annen merkelig grunn ville den ikke åpne gmail'en min lenger, så jeg måtte ditche den. I tillegg forsvant noen av funksjonene etter at jeg lasta den ned på nytt.
Safari: Så langt ganske fornøyd. Er jo helt lik iTunes i lay-out, noe som ikke er så rart siden det er et Mac-produkt. Har ikke fått satt meg så mye inn i tingene på den enda, etter som jeg lastet den ned for noen timer siden, men har stor tro på den. Uansett er det jo en grei måte å bli vant til mac-verktøyene før jeg kjøper maskina.

Andre innspill? Sikkert noen noviser (som meg) der ute som undrer over hva de skal velge.
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Re: Nettleser

Postby atlecm » Mon Apr 14, 2008 6:56 am

IE: Fungerer på så og si alle nettsteder, men er som du sier veldig Microsoft. Treigere enn f.eks Opera. Det med faner i 7.0 er vel noe de har fra Opera. Jeg har ikke installert 7.0 selv, noen skjønner vel sikkert hvorfor.
Firefox: Har jeg igrunnen aldri prøvd noe særlig. Jeg brukte det på en Linux-lab på HiA når det var de eneste maskinene som var ledige, fungerte greit nok der.
Safari: Har faktisk akkurat prøvd det. Lastet det ned på en av felles-maskinene her ved en feil, trykket litt for mange ja på noen spørsmål om noen oppdateringer fra Apple. Har testet det litt, men liker det ikke. Det er sikkert mange innstillinger som er mylig å sette seg inn i, men det bør nå virke iallefall sånn TÅLIG med en gang. Prøv f.eks å åpne NRK nettradio med Safari. Det går, men det blir helt kaos i vinduet.
Opera: Den jeg bruker selv. Jeg har brukt Opera i minst fire år nå, og blir mer og mer fornøyd. Genialt med faner (tabs), tryllestav (magic wand) og hurtigstart. Har du ikke ekstra "frem og tilbake"-knapper på musa, så gjør ikke det noe i Opera. Holde inne høyre museknapp og dra den litt til venstre: tilbake. Dra den til høyre: fremover. Opp og så ned: oppdater. Det finnes flere greie kommandoer også. Istedet for å trykke på tryllestaven for å legge inn et passord som er lagret så kan du trykke "Ctrl"+"Enter". Jeg er tilhenger av tastatur-snarveier :) Det nyerste i Opera er Hurtigstarten. Når du åpner ei ny fane så kommer det opp ni firkanter hvor du kan lagre favorittene dine. Da er det bare å trykke på den av disse (eller trykke den respektive sides nummer (1-9) i adressefeltet), og den kommer opp. Du kan også dra nettsider til ei "Startlinje" som ruller ned når du trykker i adressefeltet. Raskt og greit. En annen ting som er veldig greit er "Statuslinja" som du kan få frem når du laster ei side. Jeg vet ikke om denne er standard PÅ når du installerer for første gang, men den er enkel å slå på. Høyreklikk hvor som helst på en av verktøylinjene og velg "tilpass". Da kan du fjerne og legge til ting som du vil.
Et problem jeg har er at jeg en gang innimellom kommer over ei dårlig nettside som ikke følger de gjeldene regler for hvordan lage ei nettside, og er kun tilpasset IE. Da har jeg IE 6.0 som backup.
Opera har også en funksjon som heter "Idetifiser meg som IE" eller noe slikt. Da tror nettsidene at du bruker IE og ikke Opera. Noen er sære og krever dette.

Klausen: Om du ikke kommer inn på gmail med Opera så er den nok bare noe som her hengt seg opp i en cookie eller noe liknende. Trykk på "Verktøy" og så "Slett alle private data". Trykk gjerne på "Innstillinger" for å være med å bestemme hva som skal slettes. Da skal det virkes igjen.
Om du har problemer med at Opera husker galt passord (hvis du f.eks. har skrevet feil første gang) så kan du slette de som er lagret her: VERKTØY - AVANSERT - TRYLLESTAVPASSORD.

Last alltid ned nyeste versjon av Opera, det kommer ny opptil flere ganger i måneden. Den sier selv ifra. Trykke bare ja og installer, alle innstillinger og passord og liknende huskes.

Jepp, da fikk jeg reklamert litt for Opera idag også :smile:
Ah! Husk at Opera er NORSK.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Re: Nettleser

Postby atlecm » Mon Apr 14, 2008 9:46 am

Her ser dere forresten nettlesere som folk som er på hjemmesiden min bruker:

Image
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Re: Nettleser

Postby KnutK » Mon Apr 14, 2008 10:46 am

Den statistikken er vel egentlig ganske representativ for internett forøvrig også tror jeg.
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

Re: Nettleser

Postby heidi » Mon Apr 14, 2008 3:50 pm

stolt ny bruker av opera..
rekruttert av atle.. selvfølgelig..
Det ordner seg alltid for snille jenter!
heidi
Veldig aktiv poster
 
Posts: 486
Joined: Thu Jan 19, 2006 4:11 pm
Location: Kristiansand

Re: Nettleser

Postby pissboy » Mon Apr 14, 2008 3:57 pm

Veit at jeg står i MAC delen. Wohooo. Må bruke det ettersom laptopen min ikke funker lenger.
Pissboy
pissboy
Humorist
 
Posts: 1193
Joined: Sun Apr 02, 2006 9:52 pm
Location: Lillehammer

Re: Nettleser

Postby sjefen » Mon Apr 14, 2008 4:54 pm

Jeg liker best Safari, mye fordi jeg bruker Mac, og Safari er den eneste nettleseren som ser ut som et skikkelig Mac-program. Firefox 3 skal bli seende ganske likt ut for Mac når den kommer (kan foreløpig lastes ned i betaversjon her).

Safari: Raskest, penest og den som følger w3c spesifikasjonene best. Det er nok derfor ting ser litt kårni ut i den på enkelte nettsteder, nemlig at nettstedet ikke følger standarden, men er tilpasset MS Internet Explorer.
Firefox: Stygg men grei. Bruker den iblant.
Opera: Finfin og norsk og alt det der, men ser litt jalla ut på Mac. Brukte den da jeg hadde PC med Windows.

I tillegg er det noen nettlesere som er kun for Mac som jeg har prøvd litt/vurderer å prøve. Feks Camino eller Shiira.

Test din nettleser for om den følger spesifikasjonene for internett her: Acid3
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter
 
Posts: 849
Joined: Fri Jan 20, 2006 1:56 pm
Location: Bergen

Re: Nettleser

Postby pissboy » Mon Apr 14, 2008 5:20 pm

Et spørsmål som ikke gjelder netteleser men veit du om man får WinAmp til MAc sjefen?? Skal ikke bruke det til vanlig bare ute etter en funskjon der.
Pissboy
pissboy
Humorist
 
Posts: 1193
Joined: Sun Apr 02, 2006 9:52 pm
Location: Lillehammer

Re: Nettleser

Postby KnutK » Mon Apr 14, 2008 5:26 pm

pissboy wrote:Veit at jeg står i MAC delen. Wohooo. Må bruke det ettersom laptopen min ikke funker lenger.



Har den tatt kvelden igjen??
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

Re: Nettleser

Postby pissboy » Mon Apr 14, 2008 5:44 pm

Ja den gjorde det med en gang nesten. DEt var to dager det så slutta den igjen.
Pissboy
pissboy
Humorist
 
Posts: 1193
Joined: Sun Apr 02, 2006 9:52 pm
Location: Lillehammer

Re: Nettleser

Postby sjefen » Mon Apr 14, 2008 5:52 pm

Ettersom Win i Winamp trolig refererer til Windows, tviler jeg på at man får det til Mac. Jeg kan ikke finne noen Mac-seksjon på Winamp.com heller.
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter
 
Posts: 849
Joined: Fri Jan 20, 2006 1:56 pm
Location: Bergen

Re: Nettleser

Postby pissboy » Mon Apr 14, 2008 5:54 pm

Må ha en musikk spiller der man kan fade musikk inn i hverandre og finner ikke den funskjonen i iTunes.
Pissboy
pissboy
Humorist
 
Posts: 1193
Joined: Sun Apr 02, 2006 9:52 pm
Location: Lillehammer

Re: Nettleser

Postby sjefen » Mon Apr 14, 2008 5:58 pm

Ikke veldig avansert, men du kan jo gjøre noe slikt i iTunes (krysstoneavspilling, øverst):
Image

Det blir jo bare en fast inn-/utfadingstid på hvert eneste sangskifte, og kun når du spiller ferdig en sang, ikke når du selv klikker på "neste". Men det er da noe..
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter
 
Posts: 849
Joined: Fri Jan 20, 2006 1:56 pm
Location: Bergen

Re: Nettleser

Postby pissboy » Mon Apr 14, 2008 6:00 pm

Sweet. Fant den ikke. Men er akkurat det jeg var på utkikk etter.THANK YOU
Pissboy
pissboy
Humorist
 
Posts: 1193
Joined: Sun Apr 02, 2006 9:52 pm
Location: Lillehammer

Re: Nettleser

Postby KnutK » Mon Apr 14, 2008 6:28 pm

pissboy wrote:Ja den gjorde det med en gang nesten. DEt var to dager det så slutta den igjen.


Ok, send den ned igjen hvis du vil, jeg vet jo hvor feilen er.
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

Next

Return to Åpen post

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests

cron